Wetenschap en technologie bij Volta

Wetenschap

Wetenschappers werken aan wetenschap. Wetenschappers onderzoeken dingen die al gebeuren. Ze onderzoeken iets uit de wereld om ons heen en proberen dat te begrijpen. Zodat ze het kunnen voorspellen en beïnvloeden. Ze onderzoeken bijvoorbeeld hoe elektriciteit werkt of waarom de wind waait.
Als wetenschappers hebben bedacht hoe het zit, dan begint het echte werk. Ze hebben dan een theorie, maar die moeten ze nog bewijzen. Dat doe ze meestal met experimenten. Meestal blijkt dat hun theorie niet helemaal klopt. Dan bedenken ze weer een nieuwe, net zolang totdat ze precies weten hoe het zit en dat kunnen bewijzen.

 

Technologie

Technici, ingenieurs en technologen werken aan technologie. Technologie gaat over producten maken. Net als techniek, maar technologie is een beter woord, want ‘techniek’ betekent ook nog iets anders. ‘Techniek’ betekent ook ‘de manier waarop je iets doet’. Zoals hoe je een voetbal in het doel trapt. Dat heeft niks met technologie te maken. Technologie gebruikt ook techniek. Bijvoorbeeld hoe je moet solderen. Technologie gaat alleen over producten maken. En daarbij gebruik je veel techniek. Ingenieurs zijn uitvinders. Als wetenschappers iets nieuws hebben bewezen, dan kunnen ingenieurs daar vaak een nuttig product mee maken. Toen Volta had uitgevonden hoe je stroom kon opwekken met zout water, zink en koper, konden ingenieurs de batterij uitvinden.

ICT, Informatie en Communicatie Technologie is een onderdeel van technologie.

 

Hoe doen we dat bij Volta?

Bij de technologie workshops van Volta werken de kinderen aan een technisch eindproduct. Dat is hun eigen project wat elk kind op zijn eigen manier doorloopt. Bij de workshop staan één of meer wetenschappelijke fenomenen centraal. De kinderen gaan het fenomeen eerst spelenderwijs ontdekken. Daarna gaan ze doelgericht experimenteren aan de hand van opdrachten. Die opdrachten zijn verbonden aan hoe het fenomeen in het eindproduct wordt toegepast.

Zodra de kinderen doorhebben hoe het zit, beginnen ze aan hun product. Door meteen te gaan bouwen of eerst een ontwerp te maken. De kinderen doen tijdens het maken de vaardigheden op die ze nodig hebben om het product te maken. Dat kan houtbewerken zijn, solderen of iets anders...

De kinderen krijgen eerst inzicht in het fenomeen (wetenschap) en doen de vaardigheden op om het product te maken (technologie). We combineren tijdens onze workshops wetenschap en technologie. Net als in het echt dus. Zo ervaren kinderen hoe leuk het is om in de bèta sector te werken.