Nieuw bij Volta: hydraulische arm

Maak je eigen hydraulische arm en leer over hydrauliek, mechanica en heel veel andere dingen. Dit project is gemaakt door een van de kinderen op de Uitvindersclub. Dit project is niet voor beginners, maar voor kinderen die al nauwkeurig met divers gereedschap kunnen werken en zelf technische obstakels kunnen oplossen. De jongen die deze hydraulische arm heeft gemaakt heeft daarna een video opgenomen waarin hij de werking demonstreert. Hoe cool is dat! En dankjewel voor de promotie :)!

Gebaseerd op dit project: https://youtu.be/P2r9U4wkjcc

Windmolentje

Wat ga je maken?

Een windmolen op een stokje voor in je hand. Het molentje gaat draaien door de wind. Als er geen wind is, kan je er mee rennen of zwaaien. Dat werkt ook! Doordat je het molentje lamineert (plastic erom doet) kan die tegen regen.

Wat ga je leren?
  • Een bouwplaat uitknippen
  • Perforeren met een priem of dikke spijker
  • Lamineren met een lamineerapparaat
  • Zagen en boren (voor het stokje)
  • Constructies met bouten, moeren en afstandsbussen maken
  • Hoe een molen werkt
Info
  • Richtleeftijd: 4 t/m 9 jaar
  • Lengte: één keer

Lees meer: Windmolentje

Knuffel naaien

Wat ga je maken?

Een knuffel, vingerpopje of iets anders. We hebben voorbeelden met patronen die je kan gebruiken, maar je mag ook helemaal zelf iets bedenken. Je kan je knuffel vullen met speciale vulling, maar ook met andere dingen zoals rijst of watten.

Wat ga je leren?
  • Knopen of iets anders vastnaaien
  • Lapjes stof aan elkaar naaien
  • Borduren
  • Zelf een patroon tekenen en/of overtrekken
Info
  • Richtleeftijd: 7 t/m 18 jaar
  • Lengte: 1 keer voor iets kleins of langer

Flipperkast

Wat ga je maken?

Een open flipperkast waar je uren lol mee kan hebben. Iedereen maakt zijn eigen unieke flipperkast. Wat voor dingen er aan de binnenkant komen, en hoe je punten kan halen, mag je zelf bedenken. Je mag daarvoor gebruik maken van Volta's grote voorraad knutselmateriaal: kralen, spijkers, kurk, hout, ijzerdraad, papier, sponsjes, stickers, buisjes, veertjes en nog veel meer!

Wat ga je leren?
  • Afmeten
  • Timmeren
  • Zagen
  • Al experimenterend krijg je inzicht in helling, zwaartekracht en versnelling
  • En nog veel meer, maar wat, dat hangt af van wat je aan de binnenkant gaat maken...
Info
  • Richtleeftijd: 5 t/m 12 jaar
  • Lengte: twee tot drie keer

Nieuw project: Metaaldetector

Wat ga je maken

Maak je eigen metaaldetector en vind verborgen schatten! Dit project van instructables.com is gebouwd, getest en werkend bewezen door een van de uitvinders op de Uitvindersclub! Jij kan er nu een maken! Alle informatie over het project staat op: https://www.instructables.com/id/Simple-Arduino-Metal-Detector/. Bij Volta zijn alle spullen en kan je alles leren wat nodig is om deze metaaldetector te maken! 

Wat ga je leren
  • Zagen, timmeren, lijmen, boren
  • Arduïno programmeren en aansluiten
  • Solderen
  • Stroomdraden op  lengte knippen, strippen en aansluiten
  • Een spoel maken
  • Basiskennis elektronica en over elektronische schakelingen en schema's
  • Hoe de metaaldetector werkt en hoe je er dingen mee kan vinden!
Info
  • Richtleeftijd: 10 jaar en ouder
  • Aantal keer: ongeveer 4 keer (8 uur)

Schommelbeestje

Wat ga je maken?

Een schommelbeestje is een kleine versie van een schommelpaard in de speeltuin. Je kan ook een cowboy op een paard maken. Met het schommelbeestje kan je spelen. Door het springveertje beweegt hij erg grappig. Hij gaat ook bewegen als je tegen de tafel stoot waar die op staat.

Wat ga je leren?
  • Dat je een hoge constructie stevig kan maken met een zware onderkant
  • Wat balans is en het middelpunt
  • Hoe je iets kan balanceren door het aan één kant zwaarder te maken of aan de andere kant lichter
  • Klei gebruiken om een constructie te balanceren
  • Iets bevestigen met boutjes en moertjes
Info
  • Richtleeftijd: 3 t/m 7 jaar
  • Lengte: ongeveer 1 keer
Filmpje

Lees meer: Schommelbeestje

Zeep, douchegel, shampoo maken

Wat ga je maken

Zeep, douchegel, shampoo zijn belangrijke producten waar iedereen gebruik van maakt! Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor de kleur, geur en textuur. Bij Volta kan je het precies zo maken als wat jij lekker vindt! Net als bij elk technisch product zijn er ook dingen die moeten 'werken'. Je moet jezelf ermee kunnen schoonmaken en het moet veilig zijn. Wist je bv. dat zeepproducten (net als eten) kunnen bederven? Net als bij vlees, kan je dat niet altijd zien of ruiken. Bij Volta leer je hoe je veilige zeep kan maken. Je kan gebruik maken van natuurlijke grondstoffen of chemische. Om het helemaal af te maken, maak je ook een mooie verpakking om het mee naar huis te nemen!

Wat ga je leren
  • Waar zeep, douchegel en/of shampoo van gemaakt is
  • Hoe je volumes kan afmeten
  • Grondstoffen in de goede verhoudingen afmeten
  • Wegen met de weegschaal
  • Een scheikundig recept volgen
  • Pipetteren
  • Hygiënisch en veilig werken
  • Zeep smelten en de temperatuur meten (als je gietzeep gaat maken)

Lees meer: Zeep, douchegel, shampoo maken

Ringenwerp spel

Wat ga je maken?

Een ringenwerpspel zoals op de kermis met paaltje(s) en ringen.

Wat ga je leren?
  • Ringen maken van staaldraad
    • Met een betonschaar staaldraad doorknippen
    • Staaldraad buigen om een mal
    • Een zachte buitenkant om de ring maken
  • Paaltjes maken van hout en evt pvc.
    • Zagen
    • Timmeren of schroeven
    • Evt. lijmen met een hetelijmpistool

Lees meer: Ringenwerp spel

Lichtletter of lichtfiguur

Wat ga je maken

Een figuur of letter van kleine lichtjes. Als je dat wil kan je zelfs je hele naam schrijven! Wij maken lichtletters vooral voor de sier. In het echt worden ze gebruikt om reclame te maken, voor verkeersborden (zoals die boven de rijbaan op de snelweg) of om iets op te laten vallen. 

Er zijn altijd rode, groene en oranje lichtjes, maar meestal ook blauwe en witte!

Wat ga je leren
  • Een ontwerp tekenen, van het figuur, met waar de lichtjes komen en de spijkers dan moeten
  • Timmeren
  • Evt. een houten plank afzagen en schuren
  • Ledjes en weerstandjes verbinden, met elkaar en met spijkers
  • Wat + en - is
  • Een super grote parallelle stroomkring maken
  • Extra
    • Schakelaar aansluiten (serie stroomkring)
    • Solderen

Lees meer: Lichtletter of lichtfiguur

Nachtlampje dat vanzelf aan gaat

Wat ga je maken?

Een schemerschakelaar zorgt ervoor dat iets vanzelf aan gaat als het donker wordt. Een schemerschakelaar bestaat uit een lichtsensor en een elektronische schakeling. Je gaat die helemaal zelf maken.

Wat ga je leren?
  • Hoe een lichtsensor werkt (LDR)
  • Wat (ohmse) weerstand is
  • Hoe je een elektronische schakeling moet opbouwen
    • Elektrotechnisch schema lezen (de symbolen)
    • Hoe de componenten eruit zien en hoe je de waardes kan aflezen of meten
    • Elektronica solderen
Info
  • Richtleeftijd: 10 t/m 15 jaar
  • Lengte: één keer
Filmpje

Lees meer: Nachtlampje dat vanzelf aan gaat

Ultra lichte raceauto

Wat ga je maken?

Een ultra lichte elektrische raceauto. Hij kan vooruit rijden en achteruit. Het wiel draait zo snel dat hij slipt. Dat geeft een heel cool geluid! De batterij hou je vast in je hand. Daardoor is de auto lichter en kan hij sneller rijden. Je zet hem aan door de twee draadjes van de raceauto tegen de polen van de batterij te duwen. Als je de draadjes omwisselt rijdt de auto de andere kant op.

Wat ga je leren?

Monochord

Wat ga je maken?

Een monochord is een soort gitaar met 1 snaar. Pythagoras en Christiaan Huygens hebben hem gebruikt voor onderzoek. Als je genoeg tijd hebt, dan mag je er natuurlijk nog wel een paar snaren bijmaken smile. Op wikipedia kan je meer lezen over waar een monochord voor werd gebruikt.

Wat ga je leren?

  • Aan de hand van een bouwhandleiding een monochord maken
  • Afmeten
  • Timmeren
  • Snaren spannen
  • Wat het verband is tussen toonhoogte, snaarspanning en snaarlengte
  • Wat het effect van een klankkast is

Info
  • Richtleeftijd: 6 t/m 13 jaar
  • Lengte: 1 tot 3 keer 2 uur

Knutsel Robot

Wat ga je maken?

Een coole robot knutsel. Helemaal voor jezelf. Het lichaam wordt van hout. De rest mag je zelf bedenken. Hij wordt ongeveer 20 tot 30 centimeter hoog. En alle lichaamsdelen kunnen bewegen. Je kan er thuis met je vriendjes mee spelen. Je mag de robot met knutselspullen versieren zoals jij wil!

Wat ga je doen? 
  • Houten blokjes en balkjes voor het lichaam uitkiezen of zelf zagen
  • Hout glad schuren
  • Heel veel gaten boren
  • Timmeren
  • Knutselen / schilderen / wat je zelf wil!
  • Kleertjes naaien voor je robot
Info
  • Richtleeftijd: vanaf 4 jaar, maar ook leuk voor oudere kinderen die erg creatief zijn.
  • Lengte: 1 of 2 keer

Technische kijkdoos

Wat ga je maken?

Een kijkdoos, met een gaatje of helemaal open, zoals op de foto, maar dan met technologie erbij. Je kan bijvoorbeeld lichtjes in je kijkdoos maken. Of met magneten dingen aan de binnenkant bewegen.

Wat ga je leren
  • Een praktische toepassing van magnetisme
  • Hoe je techniek en kunst kan combineren
  • Een stroomkring maken
    • Stroomdraden knippen en strippen
    • Stroomdraden met elkaar verbinden
Info
  • Richtleeftijd: 4 t/m 10 jaar
  • Lengte: een tot twee keer

Lees meer: Technische kijkdoos

Raceauto

Wat ga je maken?

Een raceauto, met een chassis van hout, met krachtige elektromotor en een batterij. En racen, dat kan die! Kijk maar op het filmpje van de proefrit bij Volta voor de deur! Voor het gemak zit er ook een knopje op om de raceauto uit te zetten.

Wat ga je leren?

  • Houtbewerken
    • Zagen
    • Timmeren
    • Boren
    • Schroeven
    • Schuren en veilen
  • Elektriciteit aansluiten

    Lees meer: Raceauto

Vibrobot

Wat ga je maken?

Een vibrobot, of trilbeestje, trilt zichzelf vooruit. Een vibrobot is vooral gewoon heel grappig speelgoed. Je kan ze op een heleboel manieren maken. We hebben wat filmpjes op YouTube opgezocht om te laten zien wat allemaal mogelijk is.

Wat ga je leren?
  • hoe een vibrobot werkt
  • een batterijhouder maken voor 2 AA batterijen
    • een pvc buis zagen
    • stroomdraden knippen en strippen
    • gat in een pvc buis boren
  • elektriciteit aansluiten
  • een apparaat ontwerpen door het steeds opnieuw uit te proberen en te verbeteren
  • wat je nog meer moet kunnen, om je vibrobot zoals je hem zelf heb bedacht, te bouwen
Info
  • Tijd: een tot twee keer
  • Richtleeftijd: 7 t/m 13 jaar
Nog meer inspiratie:

Lees meer: Vibrobot

Maak je eigen katapult

Wat ga je maken?

Een katapult die propjes kan afschieten. Gewoon voor de lol om mee te spelen! En om mee te leren mikken als je dat leuk vindt. Of voor wedstrijdjes wie het verst kan schieten.

Wat ga je leren?
  • Houtbewerken: zagen, timmeren, boren, schroeven
  • Een stevige constructie maken
  • Gevaarlijke dingen veilig maken
  • Hoe een hefboom werkt
  • Het principe van een katapult
Info
  • Richtleeftijd: vanaf 5 jaar
  • Lengte: ongeveer 2 tot 3 keer
Extra

Wil je graag een katapult maken die mooier is dan die van meester, dan kan dat (kennelijk :) ) ook. Deze prachtige katapult is gemaakt door een meisje van 10. Ze heeft die in ongeveer drie keer gemaakt. In plaats van een hardboard onderkant heeft ze een stuk laminaat gebruikt. Dat is veel meer werk om te zagen, maar ook veel steviger. Alle onderdelen zijn stevig aan elkaar vastgeschroefd. Schroeven moet je voorboren, maar alles zit daardoor wel veel steviger aan elkaar vast.

Houten spelletjes in een bakje

Wat ga je maken?

Een spel in een bakje met een doorzichtige bovenkant. Zoals een magneetspel, een bal-in-het-doolhofspel of iets heel anders. Bij het magneetspel op de foto, is het de bedoeling dat je met een magneet ervoor zorgt dat de robot in allebei zijn handen wat ijzerpoeder krijgt. Bij een bal-in-het-doolhofspel is het de bedoeling om een balletje zo snel mogelijk naar de andere kant te krijgen. Dat kan door het bakje scheef te houden of met een magneet. Maar als jij een nog leuker idee hebt, mag dat dus ook! De basis van het bakje wordt van hout. Aan de bovenkant ga je hem dichtmaken met een doorzichtig plastic plaatje. Je gaat het bakje helemaal dicht maken. Zodat je wat erin zit, niet kwijt kan raken.

Wat ga je leren?
  • Houtbewerking
    • Precies afmeten
    • Hout zagen / schuren / veilen
    • Timmeren of schroeven
  • Acrylplaat snijden in een apparaat, een uitvinding van meester Denny, waarmee kinderen zelf veilig acrylplaat kunnen snijden en breken.
  • Spel ontwerpen dat speelbaar is
  • Dingen moeten passen.
    • Het voorwerp door het doolhof mag niet vast komen te zitten of ergens achter blijven haken.
Info
  • Richtleeftijd: 4 t/m 10 jaar
  • Lengte: 2 tot 3 keer 2 uur

Koperen kroon (solderen)

Wat ga je maken?

Een kroon voor op je hoofd gemaakt van koper en andere dingen die je zelf bedenkt. Een zelfgemaakte kroon is super cool voor Koningsdag. Je kan hem natuurlijk ook de rest van het jaar gebruiken. Om koning of keizer mee te spelen bijvoorbeeld.

Wat ga je leren?
  • Solderen (koper aan elkaar vastmaken met gesmolten tin)
  • Koperdraad bewerken, bv. vlechten en veilen
  • Hoe je een metalen voorwerp kan controleren op veiligheid. En veilig genoeg kan maken om mee te spelen.
  • Hoe je een metalen voorwerp kan beschermen tegen roesten.
Info

Spiraalspel

Wat ga je maken?

Een spiraalspel dat je helemaal zelf ontwerpt. Van dit spiraalspel kan je nog heel lang plezier hebben.

Wat ga je leren?

  • Houtbewerking
    • Timmeren
    • Boren
    • Hout zagen, schuren en veilen
  • Elektriciteit
    • Stroomkringen maken
    • Stroomdraden strippen
  • Werktuigbouw
    • IJzerdraad buigen met een zelfgemaakte mal
  • Algemeen
    • Een leuk spel ontwerpen dat niet te makkelijk maar ook niet te moeilijk is

Info

  • Richtleeftijd: 6 t/m 12 jaar
  • Lengte: ongeveer 4 keer

 

Meer artikelen...

  1. Maak je eigen robot