Voor wie is bijles bij Volta

Bijles bij Volta is voor kinderen van 4 t/m 18, die op school minder goed leren dan ze zouden kunnen. Dat zijn bijvoorbeeld:

  • Kinderen met een leerachterstand
  • Kinderen die zich niet prettig voelen op school of gepest worden
  • Hoogbegaafde kinderen, waarvoor school onvoldoende uitdaging kan bieden
  • Kinderen die in de klas geen goed werkhouding hebben en/of vaak straf krijgen.
  • Kinderen die onzeker zijn en/of last hebben van toetsangst

Wat we niet doen is kinderen ‘boven hun potentieel’ proberen te tillen. Natuurlijk is het nooit helemaal zeker wat dat is. Kinderen doen tijdens de intake al een praktische opdracht die ze zelf mogen kiezen. Op basis van hoe ze dat aanpakken, de input van ouders, leerkrachten en evt. toets- / onderzoeksgegevens, maken we een inschatting van wat ze zouden moeten kunnen.

Het doel is meer plezier in school krijgen, want een kind dat met plezier naar school gaat, leert beter.

Kinderen met wie het niet zo lekker gaat zitten vaak in de tegenovergestelde neerwaartse spiraal. De oorzaak kan ook buiten school liggen, maar als kinderen eenmaal in die spiraal zitten, komen ze er lastig zelf uit,

Wij helpen kinderen die spiraal te doorbreken. 

Bijles bij Volta kost €65,- per keer. Kinderen mogen daarvoor 2 uur bij Volta komen (en vaak wel ietsje langer, omdat het zo gezellig is :) ). Het streven is om 2 kinderen tegelijk te laten komen, maar we kijken voor elk kind apart wat voor hem of haar het best werkt. In de vakantie organiseren we vaak extra activiteiten voor onze 'bijles kinderen'. Voor kinderen met een indicatie, of die zijn doorverwezen, wordt bijles bij Volta vaak uit hun pgb betaald.

We doen veel meer dan alleen bijles tijdens bijles. We werken met kinderen aan 'leervoorwaarden', voorwaarden om goed op school te kunnen leren:

Leervoorwaarden

Er is vaak veel meer nodig dan bijles voor het vak, voordat kinderen weer op hun niveau op school kunnen leren en presteren. Wij noemen die dingen leervoorwaarden. Leervoorwaarden dragen bij aan een beter (realistischer) zelfbeeld. Kinderen krijgen daardoor meer zelfvertrouwen en leren ook hoe zij het best leren.

Leervoorwaarden verdelen we grofweg in 5 categorieën:

  1. Benodigde voorkennis (binnen één of meer vakken)
  2. Je talenten kennen
  3. Omgaan met verantwoordelijkheid
  4. Omgaan met tegenslag
  5. Voor jezelf opkomen

Bij Volta komen kinderen meestal 2 uur per keer. Het uitgangspunt is dat kinderen, in ieder geval voor een deel, samen met een ander kind bij Volta zijn. Kinderen kunnen nl. veel van elkaar leren, krijgen zelfvertrouwen door contact met kinderen die tegen vergelijkbare dingen aanlopen en kinderen vinden het vaak ook gewoon gezelliger. Kinderen mogen ook in de vakanties komen, dan doen we bijna alleen maar leuke dingen en gaan soms zelfs dagjes uit! Kortom: We proberen het zo leuk mogelijk te maken. Kinderen hebben het vaak erg zwaar op school. Ze beleven daar niet het plezier dat andere kinderen wel hebben. Bij Volta laten we kinderen ervaren dat leren ook leuk kan zijn!

Hoeveel we precies van wat doen, is voor elk kind anders. We hebben geen vast programma, maar leveren maatwerk. We maken een plan aan de hand van de 5 leervoorwaarden.

Tarieven bijles bij Volta

Tijdens schoolweken
  • Bijles: €65 per twee uur
  • Handenarbeid met extra hulp/ aandacht: €65,- per twee uur
  • Advies, ondersteuning, afstemmen met ouders, leerkrachten en anderen voor kinderen die vast bijles volgen: €40,- per uur, afgerond op 15 min.
  • Advies en ondersteuning: €60,- per uur, afgerond op 15 min
Tijdens vakanties

Bieden wij een combinatie van vakantieopvang en crisisopvang voor kinderen van 4 t/m 16 jaar:

  • Handenarbeid met extra hulp / aandacht: €65,- per dagdeel. Er komen maximaal 6 kinderen tegelijk

Onderwijs

Voorkennis

We kijken ver terug naar wat kinderen wel en niet goed beheersen. Een kind dat in groep 8 zit, kan dingen uit groep 4 nog niet beheersen. We gebruiken o.a. lijstjes met leerdoelen waarop alles staat wat kinderen op de basisschool moeten leren. Die vinken we punt voor punt af, zodra we zien dat een kind iets kan. Op deze manier vallen hiaten vanzelf op en kunnen we die bijspijkeren. Een goede basis is essentieel om op niveau te kunnen leren.

Beste manier om iets te leren

We helpen kinderen ontdekken hoe ze iets het best kunnen leren. Ook dat is nl. voorkennis om goed te kunnen leren. Leerkrachten kunnen dit gebruiken, om ook het onderwijs op school passender te maken. Er zijn kinderen die dingen makkelijker leren als het visueel of tastbaar wordt gemaakt. Bijvoorbeeld:

  • Begrijpend lezen, door een stappenplan voor een experiment te volgen.
  • Optellen en vermenigvuldigen door uit te rekenen hoelang een houten balk minimaal moet zijn, zodat je er vier houten palen van 21cm voor een hekje uit kan zagen.
  • Over inhouds- en gewichtsmaten door een recept uit te kiezen, boodschappen te doen en te koken

Bij Volta staat altijd alles klaar om dingen op een leukere en betekenisvollere manier uit te leggen.

Stampen

Sommige dingen zijn een kwestie van stampen. Dat is niet leuk, maar gewoon nodig. Het belang hiervan is in het onderwijs een tijdlang niet genoeg erkend. Gelukkig weten steeds meer leerkrachten wel weer hoe belangrijk stampen en oefenen is. Veel kinderen hebben evengoed last van een tekort aan automatisering of parate kennis. Die helpen we bijvoorbeeld door:

  • Door op een leuke manier te overhoren (bv. door met een bal over te gooien of tijdens een afwasborstel stoeipartijtje)
  • Met apps of spelletjes online (en als dat nodig is maken wij die voor de kinderen!)
  • Werkbladen met kale sommen (van internet of zelfgemaakt)

Lesmateriaal voor op school

Soms sluit het onderwijs wat een school kan bieden, onvoldoende aan op wat een kind nodig heeft. Dat komt bijvoorbeeld doordat kinderen zoveel hiaten in hun voorkennis hebben, dat ze de uitleg niet kunnen begrijpen. Maar soms ook doordat ze veel slimmer zijn dan de rest.

Volta ontwikkelt o.a. een taal-, techniek- en rekenmethode waaruit kinderen grotendeels zelfstandig kunnen werken. Deze lesmethodes zijn vooral geschikt voor scholen die werken met persoonlijke leerplannen, maar ook scholen die handelingsgericht kunnen werken voor individuele leerlingen. Kinderen krijgen dan van ons uitleg en lesmateriaal mee, om op school of thuis uit te werken.

Talenten

Je talenten ontplooien versterkt je zelfvertrouwen, waardoor je ook makkelijker dingen leert waar je niet goed in bent. Weten wat je kan en het gevoel hebben dat ook jij 'goed genoeg bent', zijn een belangrijke leervoorwaarde om uitdagingen aan te durven gaan en je in te kunnen zetten voor dingen waarvan je weet dat je er niet zo goed in bent.

Veel kinderen hebben verborgen talenten. Dingen waar ze heel goed in kunnen worden, maar dat niet weten omdat ze het nog nooit hebben geprobeerd. Op school is er steeds minder aandacht voor praktijkvakken. Praktijkvakken wordt vaak geassocieerd met een wat lager niveau. Dat is onzin: Het werk van een chirurg en ingenieur zijn ook heel praktijkgericht. En werk wat door lager opgeleide volwassenen wordt gedaan, kan voor kinderen een enorme uitdaging zijn. Bij Volta ontdekken kinderen vooral hun talenten voor praktijkvakken. In onze werkplaats voor kinderen kunnen ze van alles doen, zoals:

  • Houtbewerken, zagen, timmeren en nog veel meer
  • Dingen met elektriciteit
  • Programmeren
  • Websites bouwen
  • Fotoshoppen
  • Beeldende kunsten als mozaïeken, schilderen, boetseren, etc…
  • Handwerken
  • Koken
  • Slijm maken 😊

Dealen met tegenslag

Omgaan met tegenslag is ook een leervoorwaarde, omdat kinderen moeten kunnen doorzetten als iets niet lukt. Leren doe je voor een deel door fouten te maken en als je daar niet tegen kan, belemmert dat je ontwikkeling. Iets als woordjes leren, kan ook enorm veel stress opleveren, als je je ‘dom voelt’, elke keer dat je een woordje niet weet.

Kinderen leren bij ons dealen met tegenslag via een omweg. Namelijk door alle andere dingen die ze bij ons doen. Daar krijgen ze zelfvertrouwen van en dat is het beste middel tegen onzekerheid en faalangst. Het is niet constructief voor iemand met faalangst, om daar te bewust mee bezig te zijn.

Ook wanneer kinderen nog erg onzeker zijn, kunnen ze leren omgaan met tegenslag. Gewoon door te ervaren dat het erbij hoort: het leven is een kwestie van vallen, opstaan en weer doorgaan. Dealen met tegenslag is ook een kwestie van leren doorzetten en (zelf)discipline. Wetenschap en techniek zijn voor veel kinderen een leuke manier om te leren doorzetten:

  • Proberen om met bruistabletten een kurk tegen het plafond te schieten.
  • Net zolang proberen tot ze de perfecte slijm kunnen maken.
  • Een pijl en boog bouwen en dan proberen een doelwit te raken.

Dit soort uitdagingen zijn een opeenstapeling van tegenslag tot het een keer lukt. En dan super trots zijn natuurlijk! Kinderen ervaren de tegenslag als minder vervelend, omdat het ook leuk was om te doen, als het mislukt.

Doordat kinderen vaak met zijn tweeën of drieën bij Volta zijn, kunnen we ze ook samen uitdagingen aan laten gaan. Dan voelt een mogelijke faalbeleving vaak minder erg.

Omgaan met verantwoordelijkheid

Een goede werkhouding, doen wat je moet doen, en de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor wat je zelf doet, zijn belangrijke leervoorwaarden. Beetje een inkoppertje misschien, maar veel leerkrachten (en ouders) hebben de neiging, dat wanneer een kind iets, naar hun mening, niet snel of goed genoeg doet, het dan maar voor het kind te doen. Kinderen voelen zich daardoor minder verantwoordelijk en krijgen daardoor een wat nonchalante houding. Want als het niet lukt, dan doet iemand anders het toch wel voor ze.  

We leren kinderen omgaan met verantwoordelijkheid door het ze te geven. Dit doen we door:

  • Ze te vertrouwen: Tot het tegendeel bewezen gaan we ervan uit dat kinderen de waarheid spreken.
  • Ze te vertrouwen: Geld, snoep en andere waardevolle dingen liggen voor het oprapen bij Volta. Kinderen krijgen soms onze pinpas mee om zelf iets te kopen wat ze nodig hebben.
  • Het laagdrempelig te maken om vertrouwen op te bouwen, dat komt bij ons te paard en gaat te voet (andersom dus 😊).
  • Altijd heldere en concrete afspraken met ze te maken en erop te vertrouwen dat ze die nakomen. Zo niet, dan spreken we ze aan op hun verantwoordelijkheid.
  • Kinderen met gevaarlijke dingen te leren werken.
  • Ze leren vooraf na te denken over hoe ze iets gaan doen. Een plan maken, leren plannen en met een agenda omgaan.
  • Door ruimte te bieden voor onverantwoordelijk gedrag en dan achteraf ze na te laten denken over wat ze er nou eigenlijk zelf van vinden.
  • Ze alles zelf te laten doen. Wij leggen het alleen uit of laten zien hoe het moet.

Dingen een plek geven en voor jezelf opkomen

Weten hoe je van je stress af kan komen, is een belangrijke leervoorwaarde. Iedereen presteert lager onder hevige stress.

Voor jezelf opkomen, om hulp vragen en uitleggen wat je nodig hebt om goed te kunnen leren, is een leervoorwaarde, omdat een kind zonder hulp zich niet kan ontwikkelen. Ouders en leerkrachten kunnen geen gedachten lezen. Kinderen die goed over zichzelf kunnen vertellen en uitleggen wat ze nodig hebben, worden daardoor beter geholpen.

We helpen kinderen dingen een plek te geven, door ze erover te laten vertellen. Kinderen mogen altijd bij ons hun verhaal doen of even stoom afblazen. We luisteren zonder te oordelen. We laten kinderen dingen die ze meemaken of hebben meegemaakt ook met elkaar bespreken. Het maakt niet uit of het om recente alledaagse dingen gaat of om traumatische gebeurtenissen, kort of lang geleden. Erover vertellen lucht op en helpt om de scherpe randjes eraf te halen.

Kinderen voor zichzelf leren opkomen, begint eigenlijk met dat we kijken of ze wel al op een nette manier om dingen kunnen vragen. Veel kinderen komen niet veel verder dan: ‘Lukt niet.’, ‘Ik kan het niet.’, ‘Of kan je me helpen, want ik snap het niet’. We vragen dan net zo lang door, tot kinderen zelf beseffen wat ze niet kunnen. Vaak kunnen ze nl. een heleboel wel en is er maar één klein dingetje waar ze wat hulp bij nodig hebben. Dit voorkomt dat kinderen het gevoel krijgen dat ze een opgave helemaal niet konden. In plaats daarvan krijgen ze een goed beeld van wat ze wel en nog niet kunnen.

We stimuleren kinderen om wat ze bij of naast Volta nodig hebben, zoveel mogelijk voor zichzelf te regelen. Dat kan door erom te vragen of weten hoe je iets bespreekbaar kan maken. Als er bv. iets is wat juf zou kunnen doen, om het ze gemakkelijker te maken op school, dan kijken we in eerste instantie of een kind dat zelf bespreekbaar durft te maken.